16.3.2023. Час о вештачкој интелигенцији у одељењу 1/2

У одељењу 1/2 ђачки родитељ Никола Јовић био је у улози експерта. На занимљив начин приказао је ученицима предности вештачке интелигенције и њену примену у дигиталном свету.

Предавање је трајало око 30 минута. План је био да се у том временском року, у најкраћим цртама, на деци разумљив начин и уз обавезну интеракцију, презентују:

  • Основни делови стандардног PC рачунарског система
  • Начин функционисања рачунара са примерима
  • Концепт неуронске мреже и вештачке интелигенције уз елементарну компарацију са људским мозгом
  • Концепт и принцип машинског учења у најједноставнијој форми, са примерима
  • Dall-E-2 и ChatGPT као примери актуелних модела артистичке и језичке вештачке интелигенције са конкретном применом
  • Непосредна интеракција са вештачком интелигенцијом
  • Основна морална начела која се примењују на вештачку интелигенцију

Најпре је деци представљен најједноставнији рачунарски систем који се састоји од основних делова: процесор (део „мозга“ који се бави рачунањем), хард диск и SSD (делови „мозга“ који служе за дуготрајно похрањивање информација), радна меморија (док „мозак“ рачуна, све операције се дешавају ту и све информације се похрањују ту, све док се не дође до коначног резултата), тастатура и миш (улазни уређаји којима се управља рачунарским системом), монитор (излазни уређај на ком рачунар приказује резултат рада).

Како би се објаснио начин функционисања рачунара деца су смислила неколико једноставних аритметичких операција. Циљ је био објаснити један од могућих начина на које рачунар може да реши проблем. Да би деци све било разумљиво, претпоставка је била да се сва неопходна знања (у овом случају, познавање свих бројева и свих рачунских операција) налазе на хард диску. Када рачунар добије задатак да сабере два броја, он из скупа свих бројева узима два која треба да сабере и допрема их у радну меморију. Процесор сабира два броја и резултат сабирања који се налази у радној меморији приказује на монитору.

Када су деца схватила принцип рада, упознала су се са појмом програма. Програм је низ инструкција које дајемо рачунару, рачунар их извршава и приказује резултат на монитору. Аритметиче операције су најједноставнији програми.

Затим је деци постављено неколико једноставних аритметичких задатака које су решили без проблема, па је повучена паралела између човека и рачунара. Мозак је, есенцијално, јако комплексан рачунарски систем, толико комплексан да човек још увек није ни близу да створи ишта слично. Без уплитања технике и техничких детаља у наратив, деци је неуронска мрежа представљена као апстрактни појам, модерни изум који је за сада најуспешнији покушај имитације људског мозга, вештачки мозак.

Сам појам људске интелигенције је толико комплексана да је свака машина, у целини гледано, још увек далеко инфериорнија од човека. Деци је јасно да у главама имају суперкомпјутере који поседују способност активног размишљања и делања, интелигенцију, а да неуронске мреже као вештачки мозгови покушавају да помоћу јако сложених програма имитирају људску интелигенцију; дакле, у питању је вештачка интелигенција.

Вештачка интелигенција је данас способна да јако брзо превазиђе људску, али за сада у јако лимитираном опсегу свог деловања (на пример, шах, писање), не у неколико домена одједном.

Машинско учење је јако сложено, али је деци поједностављено приказано као „пуњење“ једне „празне“ интелигенције гомилом података и постављањем релативно једноставног задатка са конкретним циљем: имитацијом човека. Машина обрађује податке, сирова знања, и „учи“ како да на оптималан начин дође до резултата и имитира човека. YouTube нуди низ примера, а један од занимљивијих био је учење кретања.

Вештачка интелигенција је „научила“ да хода и савршено емулира покрете човека у реалном времену за тридесетак сати, док је детету потребно годину дана да тек прохода. Ово је била добра илустрација брзине којом вештачка интелигенција може да реши конкретан комплексан проблем.

Dall-E-2 и ChatGPT  су међу актуелнијим артистичким, односно језичким моделима вештачке интелигенције у свету ових дана. На жалост, није било довољно времена за демонстрацију Dall-E-2, па је остатак времена био посвећен ChatGPT моделу. У премиум верзији, корисницима је доступна ChatGPT верзија 4, која је показала значајни напредак у односу на раније верзије и деца су имала прилике да се непосредно увере у могућности самог врха комерцијално доступних језичких модела.

ChatGPT 4 је способан за комуникацију на великом броју светских језика, укључујући српски. База података на којој је трениран је енормна, па ChatGPT модел без проблема нуди одговоре на сва питања која су деца поставила, колико год била разноврсна или необична. Током разговора од модела је затражено да приликом пружања одговора не користи компликоване речи, те да речник прилагоди узрасту од 7 година, што је деци омогућило да боље разумеју одговоре на своја питања.

Последњи упит је био најзанимљивији: од модела је затражено да напише песму од 5 строфа са по 4 стиха на тему коју је задала једна од ученица. Задатак је обавио без проблема, на опште одушевљење ученика.

Пар минута посвећено је и причи о моралним начелима која лимитирају одговоре које ChatGPT може да пружи. Без сумње, енормна база података којом модел располаже, као и невероватна способност да повезује различите информације, омогућила би моделу да пружи одговоре на многобројна питања која превазилазе моралне и законске оквире. Стога постоје јасно дефинисана ограничења која спречавају модел да даје овакве одговоре, те је своје границе ChatGPT лако објаснио језиком седмогодишњег детета.

С обзиром да су деца имала велики број питања за модел, а времена је било премало, остављена је могућност да наредних дана доставе учитељици своја питања, која ће заједно са одговорима бити објављена у књизи првог сусрета са вештачком интелигенцијом.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *